Menu główne
26.03.2012
Autor: Jarosław B. Wedler
Trener i wykładowca z zakresu windykacji i finansów.
Kontakt: Tel. 690929872 email: jarosław_wedler@wp.pl
Sztuka zadawania pytań
Pytania są jednym z podstawowych narzędzi windykatora. Pozwalają na odkrycie prawdziwych powodów nie płacenia, oraz zdobycia ważnych informacji. Ponadto pytania mogą stanowić instrument przymuszający i wprowadzający w dyskomfort dłużnika.
Dialog pierwszy.
Konsekwentna taktyka krok po kroku
„ -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
W tym miejscu musi dojść do odkrycia prawdziwych powodów niepłacenia długów, wyjaśnienia rzeczywistego stanu finansów dłużnika. Często dłużnik złapany w pułapkę kłamstw zmienia nastawienie do sprawy.
-
lub
-
Dialog drugi.
Gubienie wątku
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Umiejętność zadawania pytań jest potężną bronią windykatora, jednak nie jest ona użyteczna bez predyspozycji umysłowych do przestrzennego postrzegania istoty sprawy.
Linearne konstruowanie myśli może być skuteczne, jednak jest nie wystarczające do efektywnego wykorzystania potęgi pytań.
Stosowanie mind mapingu może pozwolić na zagubienie pytaniami dłużnika i przyłapaniu go na kłamstwie, lub zawstydzenia, a przez to osiągnięcie celów.
Dialog trzeci.
Ślepy zaułek
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Nie ma jednej recepty na prowadzenie rozmowy i zadawanie pytań. Rozmowa jest dynamiczna, inicjatywa przechodzi od rozmówcy do rozmówcy. Często zmieniane są wątki i zakres zagadnień. Zadawane pytania mogą być naiwne, niewinne , ale prowadzić muszą do zadania trudnych pytań, które zmieniają postawę dłużnika. Przyłapanie dłużnika na kłamstwie, niekonsekwencji może z reguły prowadzić do sukcesu. Ponadto pytania pozwalają uzyskać szereg informacji o majątku i stanie finansów dłużnika.
Późniejsza weryfikacja odpowiedzi dłużnika może dać silne argumenty w dalszych kontaktach lub dochodzeniu egzekucyjnym.
Pamiętajmy, że myśli wyrażane jest słowami. Dlatego jakikolwiek kontakt z dłużnikiem, jest lepszy od jego braku. Kontakt daje możliwość narzucania naszego rozumowania, a w przypadku odporności (asertywności), kontakt umożliwia weryfikację swoich działań i kontrolę zachowań dłużnika.
Brak kontaktu z dłużnikiem czasami przyspiesza postępowania sądowe i egzekucyjne, ale tylko czasami. W rzeczywistości może być to utrudnienie w windykacji, a czasami wręcz uniemożliwienie jej.
Z własnej praktyki stwierdzam, że z niektórymi dłużnikami rozmawia się, ale oni i tak są nieobecni w tej rozmowie. Wrażenie takie, jak „rzucanie grochem o ścianę” ma jednak swoje zalety. W pierwszej kolejności należy wskazać na fakt, że z dłużnikiem jest kontakt i go podejmuje, więc jest szansa, że za którymś razem zareaguje. Po drugie, jeżeli posiadam kontakt to wiem, że dłużnik nie do końca mnie ignoruje, nie uciekł, nie ukrywa się.